Study of occupational careers of Federal VET Certificate holders: young professionals five years after completion of their training

From 2007 to 2010, the Federal Office for Professional Education and Technology (OPET) and the University of Applied Sciences of Special Needs Education sponsored a Swiss-wide study of the employment situation of the first cohort of graduates of two-year VET programmes leading to issuance of the Federal VET Certificate (in retail and HORECA respectively) (Kammermann et al., 2009; Kammermann, 2010; Kammermann & Hättich, 2010). The results of this study show that two-year VET programmes provide a good basis for successful progression in training and entry into the labour market: around one-fourth of the respondents used the two-year VET programme as a springboard for advanced placement in the three-year VET programme leading to the Federal VET Diploma, which nearly all successfully completed in two years. Two and a half years after entering the labour market, most of the young working professionals earned a living wage under stable employment conditions (Kammermann, Stalder & Hättich, 2011). This shows that the training is certainly suited for the better of the low-achieving youth.

This research project seeks to re-assess the situation five years after completion of training to provide answers to the following questions:

  • What occupational careers do the slowest learners follow up to five years after completion of their training?
  • How well do holders of the Federal VET Certificate fare five years after completion of their training?
  • What factors determine the stability or precariousness of subsequent progression in training and/or employment?

This research project will enable verification of the impact of two-year VET programmes and provide research findings that can be used to guide measures for improvement or change.

Method

A Swiss-wide cohort comprised of the very first holders of the Federal VET Certificate (in retail and HORECA respectively) will take part in a survey to determine how well they have integrated into the labour market over the medium term.

  1. Survey method: partially structured telephone interviews with the entire cohort (questions regarding progression of training and entry into labour market, current occupational field, quality of employment situation, level of satisfaction felt, income,...) (N=169)
  2. Survey method: qualitative interviews with a sub-group (stable versus unstable entry into the labour market): retrospective assessment of initial training, differentiated information on individual occupational careers, views regarding future prospects (N=10-20).
Publications

Kammermann, M., Balzer, L., & Hättich, A. (2017). Arbeitsmarktintegration und Berufsverläufe von Personen mit einem Eidgenössischen Berufsattest - Globalergebnisse einer Laufbahnstudie zum Detailhandel und Gastgewerbe in der Schweiz. In M. Becker, M. Kammermann, G. Spöttl & L. Balzer (Hrsg.), Ausbildung zum Beruf. Internationaler Vergleich der berufsförmigen Ausbildungskonzepte für benachteiligte Jugendliche (S. 185-202). Frankfurt: Peter Lang.

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Book contributions

Scharnhorst, U., & Kammermann, M. (2017). Wie inklusiv ist die zweijährige berufliche Grundbildung in der Schweiz? In M. Becker, M. Kammermann, G. Spöttl & L. Balzer (Hrsg.), Ausbildung zum Beruf. Internationaler Vergleich der berufsförmigen Ausbildungskonzepte für benachteiligte Jugendliche (S. 245-286). Frankfurt: Peter Lang.

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Book contributions

Stalder, B., & Kammermann, M. (2017). Zweijährige und dreijährige berufliche Grundbildungen in der Schweiz: Eine Vergleichsstudie aus dem Detailhandel und dem Gastgewerbe. In M. Becker, M. Kammermann, G. Spöttl & L. Balzer (Hrsg.), Ausbildung zum Beruf. Internationaler Vergleich der berufsförmigen Ausbildungskonzepte für benachteiligte Jugendliche (S. 203-217). Frankfurt: Peter Lang.

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Book contributions

Kammermann, M. (2017). Die Entwicklung der zweijährigen beruflichen Grundbildungen mit Eidgenössischem Berufsattest (EBA) in der Schweiz. In M. Becker, M. Kammermann, G. Spöttl & L. Balzer (Hrsg.), Ausbildung zum Beruf. Internationaler Vergleich der berufsförmigen Ausbildungskonzepte für benachteiligte Jugendliche (S. 11-28). Frankfurt: Peter Lang.

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Book contributions

Kammermann, M. (2016). Evaluation der fachkundigen individuellen Begleitung (fiB) in zweijährigen beruflichen Grundbildungen mit Eidgenössischem Berufsattest (EBA). Pflichtenheft und Konzept im Auftrag des SBFI. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Publication-Type: 
Reports

Kammermann, M., Hättich, A., & Balzer, L. (2016). Laufbahnstudie EBA. Arbeitsmarktfähigkeit von Lernenden einer zweijährigen beruflichen Grundbildung. Dokumentation der Erhebungsinstrumente dritte telefonische Nachbefragung Lernende fünf Jahre nach Ausbildungsabschluss. Zollikofen: Eidgenössisches Hochschulinstitut für Berufsbildung EHB.

Publication-Type: 
Reports

Kammermann, M., Scharnhorst, U., & Balzer, L. (2015). Two-year vocational education and training programmes in Switzerland - what potential for inclusion do they offer? Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis BWP (English Language Online Version), 44(2).

Publication-Type: 
Magazines & Media

Kammermann, M. (2015). Das Berufsattest als Grundlage für eine erfolgreiche Berufskarriere. Kann die zweijährige berufliche Grundbildung berufliche Inklusion fördern? Dissertation. Philosophische Fakultät der Universität Zürich, Zürich.

Publication-Type: 
Others

Kammermann, M., Scharnhorst, U., & Balzer, L. (2015). Die zweijährigen beruflichen Grundbildungen in der Schweiz: Welches lnklusionspotenzial haben sie? Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 44(2), 15-19.

Publication-Type: 
Magazines & Media

Kammermann, M., Balzer, L., & Hättich, A. (2013). Des professionnels satisfaits de leur AFP. Panorama, 27(6), 16.

Publication-Type: 
Magazines & Media

Kammermann, M., Balzer, L., & Hättich, A. (2013). Attest macht zufriedene Berufsleute.  Panorama, 27(6), 18.

Publication-Type: 
Magazines & Media
Presentations

Kammermann, M., & Scharnhorst, U. (2017, August). How inclusive is VET in Switzerland? Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Copenhagen, Denmark.

Publication-Type: 
International presentation
Scientific Presentation

Scharnhorst, U., & Kammermann, M. (2017, March). Vocational Education and Training for all: How inclusive is VET in Switzerland? Paper presented at the 5th Congress on Research in Vocational Education and Training of the Swiss Federal Institute for Vocational Education and Training (SFIVET), Zollikofen, Switzerland.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation

Kammermann, M. (2015, November). Zweijährige berufliche Grundbildung als Grundlage für erfolgreiche Berufskarrieren? Ergebnisse aus der Laufbahnstudie EBA. Beitrag präsentiert an der SBBK-Herbsttagung Berufliche Grundbildung „EBA“, St. Gallen, Schweiz.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation

Stalder, B. E., & Kammermann, M. (2015, September). Career success of low-achieving VET-graduates. Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Budapest, Hungary.

Publication-Type: 
International presentation
Scientific Presentation

Hättich, A., & Kammermann, M. (2015, Juni). Junge Berufsleute fünf Jahre nach Ausbildungsabschluss. Ergebnisse aus der Laufbahnstudie EBA. Beitrag präsentiert am Forschungskolloquium der Interkantonalen Hochschule für Heilpädagogik, Zürich, Schweiz.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation

Balzer, L., & Kammermann, M. (2015, March). The importance of apprenticeship models for disadvantaged youths in an international comparison of Germany, Austria and Switzerland. Paper presented at the 4th Congress on Research in Vocational Education and Training of the Swiss Federal Institute for Vocational Education and Training (SFIVET), Zollikofen, Switzerland.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation

Kammermann, M. (2015, Februar). Zweijährige berufliche Grundbildung als Grundlage für erfolgreiche Berufskarrieren? Ergebnisse aus der Laufbahnstudie EBA. Beitrag präsentiert an der 7. EBA-Tagung der Pädagogischen Hochschule, Bern, Schweiz.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation

Kammermann, M., Balzer, L., & Hättich, A. (2014, September). Laufbahnstudie EBA: Wissenschaftliche Begleitung der Einführung von zweijährigen beruflichen Grundbildungen mit eidgenössischem Berufsattest (EBA) in der Schweiz. Beitrag präsentiert an der Session „Wissenschaftliche Begleitung und Evaluationen von Reform- und Modellversuchs-Vorhaben: Anforderungen an die Kompetenzen von Evaluierenden“ an der gemeinsamen Jahrestagung „Professionalisierung in und für Evaluationen“ der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval) und der Schweizerischen Evaluationsgesellschaft (SEVAL), Zürich, Schweiz.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation

Kammermann, M., Balzer, L., & Hättich, A. (2014, August). Occupational careers: What influences them? Midterm occupational pathways of young professionals with Swiss Federal VET Certificate. Paper presented at the Biennial Meeting of the Special Interest Group „Special Educational Needs“ (SIG 15) of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Zurich, Switzerland.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation
Project-State: 
Completed
Date: 
1.10.2012 to 31.3.2014
Research fields: