PraeLab: Building capacities of VET personnel to identify and advise potential VET dropouts

For many years, the dropout rate in VET programmes in Europe has remained at an unacceptably high level. This has been the case both in countries that use a dual approach to VET as well as in countries that use a purely classroom-based one. Dropout affects one's employment prospects and constitutes a risk from a social and labour market policy standpoint. For small and medium-sized companies, dropoutoften results in economic loss and reduces their willingness to offer apprenticeship positions.The PraeLab project addresses this problem: the aim is to prevent the dropout phenomenon by training practitioners in the VET field how to identify and support young people at risk.

Detailed information on the project can be found here: http://www.praelab-hdba.eu/

Method

The core element of the project is a three-day seminar for practitioners in the VET field (VET teachers, VET trainers, guidance counsellors, employment agents, VET case managers and social education specialists). This seminar covers topics such as generic competences, the dropout phenomenon and prevention. As part of this seminar, participants are presented with an online diagnostics tool (smK72+), which was developed in Switzerland. This tool enables one to diagnose and report the generic competences of young people in a given classroom or group and determine which learners are at risk of dropout. Participants are then shown how to use the diagnostics tool as well as how to analyse and interpret the results to ascertain generic competences and dropout risk. Finally, attention is given to the guidance process. Participants are shown how to initiate and conduct counselling sequences with young people who are at risk of dropout. Participants are also provided with an overview of how the entire process should be perceived. The seminar concept is intended as a general frame of reference whereby each country is free to adapt the training approach as needed to suit specific challenges and realities. Each national variant of the concept will then be tested in specific field phases and trial classes.

Publications

Grassi, A., Rhiner, K., Kammermann, M., & Balzer, L. (2014). Gemeinsam zum Erfolg - Früherfassung und Förderung in der beruflichen Grundbildung durch gelebte Lernortkooperation. Bern: hep.

Publication-Type: 
Books

Balzer, L., & Grassi, A. (2014). Praxisbeitrag: Prävention von Lehrabbrüchen – das Projekt PraeLab. In M. P. Neuenschwander (Hrsg.), Selektion in Schule und Arbeitsmarkt - Forschungsbefunde und Praxisbeispiele (S. 187-201). Zürich/Chur: Rüegger.

Publication-Type: 
Book contributions

Balzer, L., & Grassi, A. (2013). Lehrabbruch: Risiken erkennen und Hilfe anbieten. Panorama, 27(4), 16.

Publication-Type: 
Magazines & Media

Balzer, L. (2013). Prävention von Lehrabbrüchen - das EU-Projekt PraeLab. Wirtschaft & Beruf - Zeitschrift für berufliche Bildung, 65(1), 49-51.

Publication-Type: 
Magazines & Media

Frey, A., Ertelt, B.-J., & Balzer, L. (2012). Erfassung und Prävention von Ausbildungsabbrüchen in der beruflichen Grundbildung in Europa: Aktueller Stand und Perspektiven. In C. Baumeler, B.-J. Ertelt, & A. Frey (Hrsg.), Diagnostik und Prävention von Ausbildungsabbrüchen in der Berufsbildung (S.11-60). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Publication-Type: 
Book contributions

Baumeler, C., Ertelt, B.-J., & Frey, A. (2012). Einleitung. In C. Baumeler, B.-J. Ertelt & A. Frey (Hrsg.), Diagnostik und Prävention von Ausbildungsabbrüchen in der Berufsbildung (S. 5-10). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Publication-Type: 
Book contributions

Baumeler, C., Ertelt, B.-J., & Frey, A. (2012). Diagnostik und Prävention von Ausbildungsabbrüchen in der Berufsbildung. Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Publication-Type: 
Books

Balzer, L., Ertelt, B.-J., & Frey, A. (2012). Erfassung und Prävention von Ausbildungsabbrüchen - die praktische Umsetzung im EU-Projekt “PraeLab”. In C. Baumeler, B.-J. Ertelt, & A. Frey (Hrsg.), Diagnostik und Prävention von Ausbildungsabbrüchen in der Berufsbildung (S. 139-161). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Publication-Type: 
Book contributions
Presentations

Ruppert, J.-J., Frey, A. & Balzer, L. (2013, Septembre). Prévention du décrochage dans la formation professionnelle - Le projet européen PraeLab. Présentation au Congrès international de l'orientation (CIOM), Montpellier/France.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation

Balzer, L. (2012, November). Das Projekt PraeLab. Eingeladener Vortrag im Workshop „Erfolgreiche Integration in die Berufslehre“ auf der internationalen Tagung: „Schulische und berufliche Selektion - Forschungsbefunde und Umsetzungsperspektiven“ der Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz (FHNW), Solothurn/Switzerland.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation

Balzer, L., & Frey, A. (2012, October). Ein Diagnosetool für die Beratung: Erfassung von überfachlichen Kompetenzen und Prävention von Ausbildungsabbrüchen - Diagnostik, deren wissenschaftliche Güte und Korrelate im EU-Projekt PraeLab. Vortrag auf der internationalen Konferenz „Soziale Gerechtigkeit, Wohlstand und Beschäftigungssicherung - Herausforderung für die Bildungs- und Berufsberatung im 21. Jh.“ der Hochschule der Bundesagentur für Arbeit (HdBA), Mannheim/Germany.

Publication-Type: 
International presentation
Scientific Presentation

Frey, A., Balzer, L., & Ruppert, J.-J. (2012, October). Prävention von Abbrüchen in der Berufsausbildung - das EU-Projekt PraeLab. Vortrag auf der internationalen Konferenz „Soziale Gerechtigkeit, Wohlstand und Beschäftigungssicherung - Herausforderung für die Bildungs- und Berufsberatung im 21. Jh.“ der Hochschule der Bundesagentur für Arbeit (HdBA), Mannheim//Germany.

Publication-Type: 
International presentation
Scientific Presentation

Baumeler, C. (2011, Juni). Transfer of Innovation. Prävention von Lehrabbrüchen. Beitrag präsentiert am Kontaktseminar für deutschsprachiger Berufsbildungsinstitute, Zollikofen, Schweiz.

Publication-Type: 
National presentation
Scientific Presentation
Project-State: 
Completed
Date: 
1.1.2010 to 31.12.2012